Mindfulness: l'art de viure conscientment

     La forma de viure de la nostra societat ens posa irremediablement en pilot automàtic, és a dir, els dies passen sense que ens donem compte del que passa al nostre interior o al nostre voltant. Anem caminant per la vida, sense parar ni un sol moment a observar-nos internament, sense parar a pensar en les nostres necessitats. Vivim per inèrcia i pensant sempre en el futur. D'aquesta manera, i de forma inconscient, enviem al nostre cervell el missatge de que vivim per arribar sempre a alguna cosa, i és com si el present no valgués la pena.

     El Mindfulness o "Atenció Plena" és una pràctica amb la qual prenen consciència de les diferents facetes de la nostra experiència en el moment present. Podem aprendre a ser conscients de com ens movem, de com ens sentim (tant físicament com emocionalment) i de com responem o reaccionem davant cada moment de la vida. Per aconseguir-ho, necessitem de la pràctica de la meditació: una activitat intel·lectual en què es busca aconseguir un estat d'atenció centralitzada en algun element de la percepció (els batecs del cor, la respiració o l'escalfor corporal per exemple). L'origen de la meditació està en les religions orientals, com per exemple el budisme. No obstant, el Mindfulness el podem entendre com un gir pragmàtic a la concepció de la meditació tradicional, és a dir, que té per objectiu millorar la qualitat de vida de les persones però no està vinculat a una religió determinada. Per tant, hem de tenir present que la pràctica del Mindfulness està desvinculada de creences religioses, és simplement una pràctica que pot convertir-se en una eina per millorar la nostra qualitat de vida.

    L'objectiu doncs, és aconseguir un estat profund de consciència: es persegueix aconseguir que la nostra consciència es relaxi i no elabori judicis de les nostres sensacions, sentiments o pensaments. Aconsegueix separar a la persona dels seus pensaments per poder reconèixer-los i posar en dubte patrons mentals, donant molt de pes a l'aquí i l'ara mitjançant una atenció total al moment present. Aquest exercici introspectiu permet anar desenvolupant habilitats que es poden aplicar a la vida quotidiana, com saber el que passa pel nostre cap podent respondre d'una manera més prudent als estímuls.

Exercicis bàsics

   Per iniciar-se en aquesta pràctica el millor és estar en un lloc lliure de sorolls, amb una temperatura que ens resulti agradable i en què ens sentim confortables. Ens hem d'oblidar de telèfons i aparells electrònics que ens puguin molestar. En cas que volguem posar música de fons, és important que aquesta ens resulti relaxant.

   Inicialment, la posició idela serà assentar-se còmodament al terra, intentant que l'esquena tingui un angle recte per tal de facilitar la respiració. Més endavant, quan un té més pràctica, es pot realitzar estirat.

   En primer lloc cal focalitzar l'atenció en la respiració: escoltar-la, sentir com recorre el nostre cos, però sense pensar en ella. Estrictament, hem de centrar-nos en reconèixer-la i deixar-la fluir.

   Quan hàgim aconseguit això hem de crear una imatge relaxant, visualitzant un lloc tranquil i que ens produeixi benestar. Pot ser un lloc real o bé imaginari. Una altra opció és visualitzar una espelma, i com la flama es va movent, per exemple.

 

   Un cop entrenada la nostra ment en això, hem d'exercitar-la per permetre que es buidi i poder tenir-la en blanc. Per aconseguir això és necessària molta disciplina però aquest és ja el punt final de la meditació.

   A partir d'aquí, observem de manera impersonal els pensaments o imatges que ens vinguin, i és imprescindible mantenir una actitud neutral davant de tot això, intentant no jutjar-los com a bons o dolents, sinó simplement percebre'ls.

   Lo ideal sera practicar-ne cada dia una mitja hora, tot i que es recomana començar per sessions més curtes, de no més de 10 minuts, per tal de que la nostra ment es vagi aclimatant a les noves sensacions.

   Hi ha evidències científiques de que aquesta pràctica de forma regular ens pot aportar diversos beneficis per a la salut, entre d'altres: ens ajuda a controlar l'estrès i l'ansietat, ajuda a combatre l'insomni, augmenta la capacitat de concentració, millora la nostra memòria de treball i desenvolupa la intel·ligència emocional.

   La conclusió de tot això és que amb molta freqüència la nostra ment no és conscient de les múltiples possibilitats del moment present i de la seva bellesa, ja que tendim a l'automatisme del que hem parlat i que ens allunya del contacte amb l'únic temps que tenim per viure, créixer i aprendre, sentir, estimar i donar-li forma a les coses, que és el present.

   Com a cuidadors, cal tenir present que hi ha coses que no podem canviar, com per exemple la malaltia pròpia o de l'altre o el propi dolor que sentim per la persona que cuidem. No obstant, podrem adonar-nos de com reaccionem o responem a tot el que ens passa i desenvolupar estratègies per canviar la relació que tenim amb les nostres circumstàncies per tal de que siguin més adaptatives.

 

Gemma Serrat

Psicòloga

Edat3 Besalú